8 redenen waarom je op de beurs moet staan!

Vaak is het niet de meest favoriete bezigheid van bedrijven en organisaties. En dan hebben we het over op de beurs staan met een stand. Het zijn vaak lange dagen, waarop u heel veel mensen spreekt en wat tegelijkertijd veel energie kost. De vraag is dan ook of u er alles uithaalt wat erin zit.

Wij vinden dat een beursdeelname zeker rendabel kan zijn voor uw organisatie (mits natuurlijk goed voorbereid!). Wat dacht u van de volgende acht redenen om wél met een stand op de beurs te staan.

1. Contact leggen met prospects

Mensen die naar een beurs gaan, doen dat meestal met één doel: om algemene informatie te krijgen over een onderwerp dat aansluit bij hun interesses of werkzaamheden. Ze zijn zich nog aan het oriënteren en staan dus open om met standhouders in gesprek te gaan. Voor u dus de ideale gelegenheid om op een redelijk eenvoudige manier in contact te komen met potentiële nieuwe klanten.

2. Bestaande relaties warm houden

Op een beurs lopen natuurlijk niet alleen maar prospects rond, ook een deel van uw bestaande relaties zal hoogstwaarschijnlijk een bezoek aan de beurs brengen. Een beurs is een goede plek om op een redelijk informele manier met uw klanten te praten. U kunt ze natuurlijk ook een persoonlijke uitnodiging sturen of een vast moment creëren om met deze groep te spreken. Het voordeel is dat u dan de rest van de dag uw handen vrij heeft om prospects te spreken.

In gesprek met een prospect

3. Beursdeelname effectiever dan koude acquisitie

Wanneer u op zoek bent naar nieuwe klanten, dan kunt u natuurlijk de telefoon pakken en lukraak prospects gaan bellen. Maar dat kost veel energie en het rendement is heel laag. Persoonlijk contact met een prospect werkt altijd nog het beste.

4. Een nieuw product of dienst introduceren

Een beurs is de ideale plaats om een nieuw product of dienst te introduceren. U kunt uw stand er helemaal op inrichten en eventueel een demonstratie geven. Bovendien krijgt u direct reacties van de bezoekers die u weer kunt meenemen om uw product of de dienst nog verder te verbeteren. Daarnaast levert het misschien zelfs media-aandacht op.

5. Demonstratie geven

De beste manier om een prospect te overtuigen van de mogelijkheden van uw product of dienst, is door het zelf te ervaren. Wanneer u met een stand op de beurs staat, kunt u op uw standruimte een demonstratie geven. Bezoekers kunnen zo met eigen ogen zien wat u te bieden heeft.

6. Goed voor de naamsbekendheid

Afhankelijk van op welke beurs u staat, komen er honderden en misschien wel duizenden bezoekers langs uw stand gelopen die allemaal uw naam zien. Al spreekt u lang niet iedereen, dan nog komt uw naam wel voorbij. Ook in de communicatie van de beursorganisatie wordt u als standhouder gepresenteerd. Op die manier komt u dus regelmatig onder de aandacht van de bezoekers.

7. Extra advertentiemogelijkheden voor uw organisatie

Omdat u op de beurs staat, wordt u sowieso als standhouder gepresenteerd door de organisatie. Daarnaast zijn er vaak nog mogelijkheden om extra te adverteren rondom de beurs. Soms wordt dat geïnitieerd door de organisatie, maar dat kunt u natuurlijk ook zelf doen. Bijvoorbeeld door in de vakbladen aan te kondigen dat u met een stand op de beurs staat.

Beursbezoekers

8. Eenvoudig vergelijken met de concurrentie

Prospects die nog twijfelen tussen meerdere partijen kunnen op de beurs relatief eenvoudig een vergelijking maken. Want eerlijk is eerlijk, als u op de beurs staat, dan staan uw grootste concurrenten er waarschijnlijk ook. Laat u van uw beste kant zien, en ‘outshine’ uw concurrentie. Dan trekt u die prospect vast en zeker over de streep.

Kom met een stand naar de beurs!

Dat is eigenlijk wel de conclusie die we kunnen trekken. Er zijn genoeg redenen om het wel te doen. Natuurlijk zijn er ook genoeg bezoekers die alleen voor de gratis pennen en pepermuntjes komen. Maar geloof ons, die pikt u er snel genoeg tussenuit. Als u zich concentreert op de serieuze bezoekers, dan wordt uw beursdeelname zeker een succes! Wij kunnen u trouwens ook ondersteunen om alles uit uw beursdeelname te halen. Laat een bericht achter en dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *